- 0 kr
Bakgrunden är nästan lika viktig som motivet. Vi har säkert alla sett mer eller mindre misslyckade bilder där bakgrunden flyter ihop med delar av motivet. Ibland kan motivet smälta in i bakgrunden och lösningen kan vara att ljussätta så att motivet kommer loss ur bakgrunden. (Kolla exemplet med killen i svart T-shirt och svart nylonhår mot svart bakgrund. Se Photax Studiotips 3.)
Olika typer av bakgrunder har olika fördelar. Fördelen med att använda en pappersbakgrund är att ytan blir helt slät och man slipper veck och skrynklor, som lätt uppstår på en tygbakgrund. Fördelen med en tygbakgrund är att den naturligtvis är mera portabel än en lång pappersrulle. Det är bara till att vika ihop tygbakgrunden när man ska iväg på ett uppdrag. Genom att använda en spräcklig tygbakgrund, så syns inte veck och skrynklor lika tydligt som på en enfärgad tygbakgrund.
Tänk på att placera motivet en bit bort från bakgrunden (och välj lämplig bländare och sätt fokus på motivet) så att bakgrunden alltid hamnar i oskärpa. De populäraste bakgrundsfärgerna vid studiofotografering är färger ur gråskalan, där Vit är den mest populära bakgrundsfärgen. En himmelsblå bakgrund kan passa fint som porträttbakgrund.
Chromakey-gröna bakgrunder är speciellt populära vid filmning. Chromakey-tekniken
innebär att man fotar eller filmar mot en
Chromakey-Grön-bakgrund,
s.k "Green Screen". I datorn kan man sen maska bort den
gröna bakgrunden och ersätta bakgrunden mot en annan bakgrund.
Tekniken används bland annat i TV- och Filmbranschen.
Några exempel på bakgrunder:
Motivets avstånd till bakgrunden är avgörande om man vill undvika skuggor på bakgrunden.
På bilden ovan är motivet placerad för nära bakgrunden, vilket medför att motivet kastar skuggor på bakgrunden.
Slutsats: Genom att flytta fram motivet, så kommer belysningarna åt att belysa även bakgrunden. En annan fördel med att placera motivet långt ifrån bakgrunden är att bakgrunden hamnar i oskärpa, så att veck, skrynklor och fläckar inte syns på bakgrunden. (Välj lämplig bländare för kortare skärpedjup).
Tack vare softboxen så får man en stor lysande yta, som ger ett mjukare och finare ljus. (Se skyltdockans skugga på bakgrunden).
Blixtens reflektor har en liten lysande yta, som ger skarpare skuggor och högre kontrast i motivet.
(Ovanstående bilder är exempelbilder med en ljuskälla för att visa effekten av liten och stor lysande yta. Normalt så använder man minst 2 ljuskällor vid fotografering.)