- 0 kr
Produktfotografering av skor.
Vi har använt ett Godox blixtpaket (Paketet är uppdaterat sedan publiceringen med nya versioner av blixtar: MS300V-paketet) och ett FB fotobord.Tack vare att vi ljussätter motivet ovanifrån så hamnar skuggan under motivet (Notera skuggan under sulan). Den vänstra studioblixten var inställd på 1/8 (25Ws) och den högra studioblixten var inställd på 1/4 (50Ws). Genom att dra ner effekten mera på den vänstra blixten, så bibehöll vi teckning i högdagern på ovanlädret. Kameran var inställd på 1/60 sekund, bländare f/8 och ISO100.
En annan riggning.
Den bakre studioblixten ljussätter bakgrunden och ger överljus till motivet.
Kameran var inställd på Manuellt, 1/60 sekund och bländare f/9 (ISO100).
Produktfotografering av Aputure Light Storm COB 300d (Svart motiv mot svart bakgrund).
Canon 80D, 1/60s f/11, ISO 100. Studioblixt A: Studioblixt med softbox 60x90 och raster. Inställd effekt 1/8+0.8 (Placering från vänster). Studioblixt B:Studioblixt med softbox 60x90 och raster. Inställd effekt 1/1 (Placering från framifrån och lite till höger).
Huvudljuset mot produkten kommer från den högra studioblixten. Notera att vi har roterat softboxen på studioblixten så att ljuset sprids mera horisontalt. Tack vare softboxen så får man en stor lysande yta (90x60cm) och ett mjukt och fint ljus.
Upplättningsljuset kommer från den vänstra studioblixten. Den är inställd på relativ svag effekt och används för att lätta upp insidan av den högblanka reflektorn på motivet. Tack vare att studioblixten är placerad närmare motivet och att softboxen är försedd med raster så får man ett mera riktat ljus. Man vill i detta fall undvika att ljuset träffar den svarta bakgrunden.
När det gäller produktfotografering så gäller det att välja en bländare så att man får tillräckligt bra skärpedjup. Vi har valt bländare f/11. Vi har använt Godox studioblixtpaket (se MS300V-paketet) när vi har plåtat denna produktbild. Det är både kul, roligt och lärorikt att plåta med riktiga studioblixtar! Ställ kameran på manuellt, ställ tiden på 1/60s och bländaren på t.ex f/11. Ta en testbild. Om exponeringen behöver justeras så kan man ändra effekten på blixtarna via radiosändaren på kameran. Ibland så kanske bara en del av motivet behöver lättas upp och då höjer man förstås bara på en av blixtarna eller rikta om softboxen. Ta en ny testbild och bedöm bilden.! Där satt bilden.
För att få kolsvart bakgrund, så kan man t.ex öka avståndet mellan motivet och bakgrunden eller avskärma så att mindre ljus träffar bakgrunden. För att "få loss" ett svart motiv från en svart bakgrund, så kan man t.ex lägga på lite överljus snett bakifrån. Skulle bildexemplet har varit en reklambild för en belysning, så hade man förmodligen kopplat in belysningen eller lagt en spot mot reflektorn.
Ungefär samma riggning, men med en väsentlig skillnad (förutom att det är vit bakgrund). Den vänstra studioblixten är mera riktad mot bakgrunden än tidigare. Resultatet blir att skuggorna bakom motivet suddas ut och att bakgrunden blir "vitare".
Vi har använt Godox SK200II Studioblixtpaket (ersatt av MS300V-paketet), som är ett mycket modernt och prisvärt studiopaket, med 60x90 softboxar till riktigt bra pris!
Om man använder en bomarm (eller bomstativ) så kan man använda en av studioblixtarna för att ljussätta motivet från ovan. (Bomstativ/bommar finns som tillbehör.)
Ett exempel med produktfotografering med motivbakgrund från Fotobestway. (Nedan visas riggningen av produktfotograferingen.)
Vi har använt ett Godox MS200 blixtpaket (Ersatt med nyare paket: MS300V) för att ljussätta motivet och motivbakgrunden. Fördelen med att ljussätta "lite ovanifrån" är att skuggan hamnar under motivet. Studioklämmor (KNC) kan användas för att klämma fast bakgrunden på t.ex ett bord. Fotografen har stått på en pall (precis vid fotobordet) för att få rätt vinkel.
Kaffe-paketet står på en Fotobestway bakgrund med mörk trä imitation.
Här har vi använt en "Betong"-bakgrund från Fotobestway för att marknadsföra luppar för att mäta sprickor.
Här har vi plåtat en fotoryggsäck från Vanguard. Vi har tejpat upp bakgrunden, så att den både är under och bakom motivet. Matt gaffatejp är studiofotografens bästa vän.