- 0 kr
OBS! Studiospegeln som används i nedanstående exempel har utgått ur sortimentet.
En "optimal" studio är i det närmaste mörklagd, så att det enda ljus som faller på motiv, bakgrund o.s.v är det ljus man själv sätter. Detta gör också att man slipper problem med "bland-ljus", t.ex. "gula lysrör" ovanifrån och dagsljus framifrån. Målet är ju att få 100% kontroll på ljuset.
INSTRUKTION för "svart spegling".
Placera föremålet (motivet), som ska avplåtas på Studiospegeln.
Placera bakgrundspapperet så att det avspeglas i Studiospegeln, sett från kameran.
Ljussätt produkten och bakgrunden, antingen gemensamt eller var för sig. Man kan ljussätta motivet och bakgrunden separat, med olika styrka eller färg, utan de påverkar varandra.
På bilden ovan är ljuset satt snett från vänster sida, utan att den svarta bakgrunden blir belyst (ljuset studsar åt höger och "försvinner" ut i rummet). Bakgrunden (som inte är belyst) reflekteras i spegeln rakt bakifrån mot kameran.
Genom att spegla in den gula bakgrunden så undviker man att motivet färgas. Jämför bilderna!
INSTRUKTION för "punktbelyst bakgrund".
Placera föremålet (motivet) på ett LITE friläggningsbord, som man ställer ovanpå studiospegeln.
Använd t.ex en studioblixt med spotkon, för att få en ljuspunkt på bakgrunden.
Se till att bakgrunden avspeglas i studiospegeln.
Ljussätt motivet med en eller flera ljuskällor.
Använd ett Polarisationsfilter på kameraobjektivet för att släcka ut eventuella oönskade reflexer i friläggningsbordet.
Nedan visas skillnaden mellan en "tunn" fotospegel och en vanlig spegel.